• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • СТОП БУЛІНГ

ПРО АНТИБУЛІНГОВУ ПОЛІТИКУ

МАРГАНЕЦЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ № 12 МАРГАНЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ВСТУП

Одним з основних завданнь сучасної школи є створення освітнього простору, головними засадами якого є безпека, захист дітей від насильства, забеспечення прав, свобод та інтересів здобувачів освіти. Нова українська школа (НУШ) вимагає від педагогів реформування існуючих алгоритмів розвивальної, корекційної та профілактичної роботи, постійної уваги до проблеми булінгу, забеспечення сучасних підходів до проблеми порушень норм поведінки учнями. Сукупність зазначених заходів дозволяють в повному обсязі досягати поставлених демократичних орієнтирів взаєморозуміння, взаємоповаги, дружньої атмосфери, пріоритету прав людини, толерантніості, постійного розвитку, активної життєвої позиції; здорового способу життя, людяності, порядності, поваги до приватного життя, миру, єдності в країні.

Положення містить «Кодекс безпечного освітнього середовища Марганецької ЗОШ № 12» (КБОС), відпвідно до положень та принципів УГОДУ, що регулює стосунки між усіма учасниками освітнього процесу.

Головною метою КБОС ЗОШ № 12 є навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії в освітньому процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників закладу освіти).

Основні завдання ЗОШ № 12:

1. Визначити поняття «булінгу» та його види; виявити чинники, які перешкоджають безпеці учасників освітнього процессу.

2. Відпрацювати систему узгоджених поглядів і уявлень учнів, педагогів, психолога, батьків на освітнє середовище школи.

3. Обґрунтувати умови організації безпечного освітнього середовища та вимоги (критерії) до його ефективної організації для кожного учасника освітнього процесу згідно УГОДИ.

4. Скласти доступний алгоритм реагування та протидії булінгу.

5. Сформулювати конкретні рекомендації учням, педагогічним працівникам, адміністрації школи, батькам щодо організації безпечного середовища в навчальному закладі.

ПОНЯТТЯ «БУЛІНГ» ТА ЙОГО ВИДИ

Булінг (знущання, цькування, залякування) – це зарозуміла, образлива поведінка, пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили.

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

1. Систематичність (повторюваність) діяння.

2. Наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).

3. Дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Булінг проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування.

-Вербальний булінг

Словесне знущання або залякування за допомогою образливих слів, яке включає в себе постійні образи, погрози й неповажні коментарі про кого-небудь (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу і т. п.).

-Фізичний булінг

Фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає в багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.

-Соціальний булінг

Соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, трапеза це за обіднім столом, гра, заняття спортом чи громадська діяльність.

-Кіберзалякування

Кіберзалякування (кібернасильство) або булінг у кіберпросторі полягає у звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні та неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень у соціальних мережах. Сексистські, расистські та подібні їм повідомлення створюють ворожу атмосферу, навіть якщо не спрямовані безпосередньо на дитину.

Правила

учасників освітнього процесу

Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12

Марганецької міської ради Дніпропетровської області

І. Права та обов’язки здобувачів освіти

1.1. Права здобувачів освіти. Учень/учениця мають право на:

1.1.1. Вільне коректне висловлення власних поглядів і думок; поглядам учня приділяється належна увага у відповідності до віку й зрілості.

1.1.2. Вільний доступ до джерел інформації (бібліотека, Інтернет, ЗМІ, знання й досвід вчителя тощо).

1.1.3. Свободу думок, совісті й релігії.

1.1.4. Навчання в рамках державних освітніх стандартів за типовим навчальним планом або за індивідуальними навчальними планами (у відповідності до медичних показників).

1.1.5. Додаткову допомогу вчителя в отриманні знань на спеціальних заняттях.

1.1.6. Відпочинок на перервах між уроками.

1.1.7. Конфіденційність повідомлення оцінки за відповідь або письмову роботу.

1.1.8. Апеляцію з приводу оцінки у випадку незгоди з нею.

1.2. Обов’язки учнів та учениць

Учень/учениця повинні:

1.2.1. Слідкувати за своїм мовленням (вживати літературну лексику й уникати сленгу та нецензурних виразів).

1.2.2. З повагою ставитися до будь-кого з учасників освітнього процесу або обслуговуючого персоналу, не допускаючи некоректного, грубого ставлення або приниження їх честі й гідності.

1.2.3. Доброзичливо ставитися до інших учнів школи і не допускати виявів агресії та застосування грубої сили при вирішенні конфліктів.

1.2.4. Підтримувати чистоту й порядок в приміщеннях школи, бережливо ставитись до майна, що належить іншим.

1.2.5. Дотримуватися культури поведінки та правил гігєни в їдальні.

1.2.6. Приходити до школи до початку занять у чистому та охайному одязі, знімати в роздягальні верхній одяг та перевзуватися у змінне взуття.

1.2.7. Виходити за територію школи лише з дозволу класного керівника або адміністратора школи.

1.3. Правила поведінки на уроках:

1.3.1. Учень приходить до школи за 10-15 хвилин до початку уроків і готує усе необхідне для навчання приладдя.

1.3.2. На уроках учневі слід працювати організовано, зосереджено і дотримуватись правил роботи, встановлених учителем.

1.3.3. На уроках не дозволяється жувати гумку, слухати музику, користуватися мобільним телефоном та іншими речами, не пов’язаними з навчальним процессом.

1.3.4. За проханням учителя учень подає йому щоденник.

1.4. Рекомендації до зовнішнього виду учнів:

1.4.1. Для юнаків:

  • класичний діловий костюм;
  • джинси та сорочка або гольф чи светр
  • біла або пастельного тону сорочка, светр;
  • білий, чорний або пастельного тону гольф, кофта;
  • краватка за бажанням.

1.4.2. Для дівчат:

  • класичний діловий костюм;
  • сарафан;
  • спідниця середньої довжини;
  • класичні брюки або джинси;
  • біла або пастельного тону сорочка, светр;
  • білий, чорний або пастельного тону гольф, кофта.

Можливі будь-які комбінації з вищезазначених предметів одягу.

1.4.3. У закладі освіти ні учні ні вчителі не носять:

  • декольтовані, надто яскраві, вкорочені блузки («топіки», футболки тощо), надто яскраві сорочки;
  • дуже короткі та дуже довгі спідниці;
  • вкорочені, стягуючі брюки, тощо;
  • спортивний одяг (окрім занять фізкультури та спортивних змагань);
  • одяг для відпочинку;
  • неформальну символіку та атрибутику.
  • не рекомендується вживати зайву косметику й прикраси.

ІІ. Права й обов’язки батьків

2.1. Права батьків

Батьки мають право:

2.1.1. На участь у суспільному житті школи (батьківські комітети класів, батьківські збори, батьківський лекторій тощо).

2.1.2. На ознайомлення з ходом і змістом освітнього процесу, навчальним планом, за яким працює школа, та оцінками успішності своїх дітей.

2.1.3. На регулярні зустрічі з класним керівником дитини та іншими педагогічними працівниками школи, а також на додаткову зустріч з учителем, якщо батьки вважають, що для цього є підстави.

2.1.4. Відвідування загальношкільних заходів.

2.1.5. Внесення пропозицій щодо вдосконалення роботи школи.

2.2. Обов’язки батьків

Батьки зобов’язані:

2.2.1. Дотримуватись розкладу роботи школи їх дитиною, не допускаючи пропуску занять без поважних причин.

2.2.2. У випадку пропуску занять дитиною повідомити класного керівника про причини відсутності й надати документи, що підтверджують ці причини (письмову заяву на ім’я директора школи або довідку від лікаря).

2.2.3. Забезпечити дитину всім необхідним для навчання і виховання.

2.2.4. Регулярно відвідувати батьківські збори, відвідувати школу за запрошенням класного керівника або адміністрації.

2.2.5. Дотримуватись правил внутрішнього розпорядку школи (забирати дитину лише після закінчення уроків, не відволікати вчителя запитаннями під час освітнього процесу).

2.2.6. Забезпечувати умови для позашкільної роботи дитини та контролювати виконання учнем домашніх завдань.

2.2.7. Контролювати виконання дитиною обов’язків учнів.

2.2.8. Нести відповідальність за пошкодження дитиною шкільного майна та відшкодовувати матеріальні збитки у повному обсязі.

2.2.9. З повагою ставитися до будь-кого з учасників освітнього процесу або обслуговуючого персоналу, не допускаючи некоректного, грубого ставлення або приниження їх честі та гідності.

ІІІ. Права й обов’язки учителя/учительки

3.1. Права учителя/ учительки:

Учитель/учителька мають право на:

3.1.1. Участь у розробці і застосуванні методик виховання і навчання дітей у відповідності до освітньої програми школи.

3.1.2. Вільний вибір і використання методик навчання й виховання, навчальних посібників і підручників.

3.3.3. Підвищення кваліфікації.

3.3.4. Захист професійної честі й гідності.

3.3.5.Захист своїх інтересів самостійно або через посередника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного розслідування, пов’язаного із порушенням вчителем норм професійної етики.

3.3.6.Конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування за винятком випадків, передбачених законом.

3.3.7. Вимагати від батьків створення нормальних умов для навчання дитини поза школою (робоче місце, режим дня).

3.3.8. Вимагати від батьків відвідування батьківських зборів.

3.2. Обов’язки учителя/ учительки:

Учитель/учителька зобов’язаний:

3.2.1. Діяти згідно з посадовою інструкцією вчителя (класного керівника, вихователя гпд, керівника гуртка).

3.2.2. Поважати право дитини на власну думку і переконання.

3.2.3. Оцінювати не особистість дитини, а її дії.

3.2.4. Не відпускати дітей з уроку раніше дзвоника без поважної причини.

3.2.5. Не відпускати дітей зі школи без спеціальних документів (медична довідка, заява).

3.2.6. Своєчасно виставляти оцінки в щоденники учнів і класний журнал.

3.2.7. Заздалегідь попереджати батьків про батьківські збори та загальношкільні заходи.

3.2.8. Регулярно перевіряти щоденники та контролювати ознайомлення батьків із щоденником.

ІV. Загальні правила

4.1. Школа – територія друзів:

- поводь себе з людьми таким чином, як би хотів, щоб поводились із тобою!;

- проявляй повагу до усіх на території школи;

- використовуй лише ненасильницькі комунікації та спосіб вирішення конфліктів;

- дотримуйся правил етики.

4.2. Правило безпеки. Будь уважний! Усі дбають про безпечне середовище для всіх і для себе! Відповідати за власну безпечну поведінку:

- зберігай контроль над власною поведінкою;

- робити свідомий вибір швидкості пересування, шляху тощо;

- повідомляй адміністрацію, якщо знайдено незнайомі чи підозрілі речі на території школи;

- негайно доведи до відома адміністрації про небезпеку, яка з’явилась (розбилось скло, зламалась шафа, несправний вимикач тощо);

4.3. Школа – спільнота небайдужих дорослих і дітей:

- під час уроків діти перебувають на вулиці тільки у супроводі вчителя;

4.4.. Гаджети тільки на користь!

- тримай телефон у безшумному режимі;

- використовуй гаджети під час занять тільки з навчальною метою;

- усі комунікації телефоном здійснюються під час перерви!;

- дзвонити класному керівнику за необхідності.

4.5.Правило тайм-менеджменту або управління часом опануй тайм-менеджмент – і ти станеш успішним!

- будь вчасно у визначений час у визначеному місці;

- дотримуйся розкладу, домовленостей і попереджай про зміни.

4.6. Правило «запитай класного керівника»:

- звертайся до класного керівника з будь-яким запитанням;

- якщо класний керівник не має відповіді, він точно скерує до того, хто знає!

Комплексний план заходів

щодо розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі у 2021/2022 навчальному році, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок до 2024 року

№ з/п Назва заходу Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний
1. Управлінські заходи
1 Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній конференції Педагоги, батьки здобувачів освіти Серпень Галко О.Ф.
2 Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі » Класні керівники 1-11-х класів Вересень Колпак Т.П.
3 Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню Педагогічний колектив Упродовж року Кроцюк В.А.
4 Контроль стану попередження випадків булінгу у класах Учасники освітнього процесу Постійно Галко О.Ф.
5 Моніторинг реалізації антибулінгової політики Учасники освітнього процесу Грудень, травень Кроцюк В.А.
6 Батьківський лекторій «Протидія цькуванню в учнівському колективі» Батьки учнів 1-11-х класів Упродовж року Класні керівники
2. Інформаційно-просвітницькі заходи
1 Зустрічі з представниками соціальних служб міста Учні 1-11-х класів Упродовж року Кроцюк В.А.
2 Розробити пам’ятку «Маркери булінгу» для педагогів Педагогіч- ний колектив Жовтень Кроцюк В.А.
3 Розробити для учнів міні-пам’ятку «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» Учні 1-11-х класів Упродовж року Практичний психолог
4 Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу» Педагогічний колектив Березень Практичний психолог
5 Тематичні виховні години, круглі столи тощо на базі бібліотеки Учні 1-11-х класів Упродовж року Кроцюк В.А. Боровикова Л.М.
3. Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти
1 Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків Учні 1-4-х класів Упродовж року Класні керівники
2 Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять Учні 1-11-х Упродовж року Класні керівники
3 Робота відеозалу. Перегляд кінострічок антибулінгової тематики Учні 5-11-х Упродовж року Учителі інформатики
4 Засідання дискусійного клубу старшокласників «Як довіряти й бути вдячним» Учні 9-11-х Січень Черногор О.Л. Практичний психолог
5 Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творів, на уроках історії, літератури, мистецтва Учні 1-11-х Упродовж року Класнрі керівники, учителі літератури, історії, мистецтва
6 Проведення заходів «Стоп булінгу» в рамках Всеукраїнського тижня права Учні 1-11-х 07-11 грудня Класні керівники, учитель правознавства, практичний психолог
7 Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» Учні 1-11-х 14-18 грудня Класні керівники, учителі-предметники
8 Проведення загальношкільних родинних свят: - Таланти моєї родини; - Містер Досконалість; - Свято Матері; - Зірка плюс Зірка; - Дівоча коса; - Тато, мама,я – спортивна сім’я; - Свято Короваю; - Свято Рушника; - Свято Вишиванки Всі учасники освітнього процесу Упродовж року Кроцюк В.А., класні керівники, учителі-предметники
9 Участь у міських проектах, робота в «Школі лідерів» Учнівське самоврядування Упродовж року Колпак Т.П.
4. Діагностичний етап
1 – Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; –дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; Усі категорії учасників освітнього процесу Упродовж року Кроцюк В.А., класні керівники, практичний психолог
2 Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах Усі категорії учасників освітнього процесу Вересень Практичний психолог
3 Діагностика стану психологічного клімату класів Учні 1-11-х Упродовж року Практичний психолог
4 Спостереження за поведінкою та взаємовідносинами учнів під час освітнього процессу та у позаурочний час Учні 1-11-х Упродовж року Практичний психолог
5 Консультаційна робота з учасниками освітнього процессу з питань протидії булінгу Усі категорії учасників освітнього процесу Упродовж року Практичний психолог
6 Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу Усі категорії учасників освітнього процесу Упродовж року Практичний психолог
7 Визначення частки батьків, ознайомлених з антібулінговою політикою Батьки учнів 1-11-х класів За результатами моніторингу Практичний психолог
8 Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини Батьки учнів 1-11-х класів Упродовж року Практичний психолог

ПЛАН

заходів із протидії булінгу та будь-яким іншим проявам насильства в школі на 2021/2022 навчальний рік

Назва заходу Термін виконання Цільова аудиторія Відповідальний
1. 1 Інформаційна лекція з метою ознайомлення з темою кібербулігну «Стоп кібербулінг» Вересень 2021 5-6 класи Черногор О.Л.
2. 2 Профілактична бесіда з представником дитячої кімнати Вересень 2021 7-9 класи Чернишова А.В.
3. 3 Оформлення інформаційної газети «Стоп булінг» Вересень 2021 5-11 класи Козаченко С.Л.
4. 4 Анкетування учнів з метою виявлення проявів насильства Жовтень 2021 5,7,9 класи Практичний психолог
5. Інформаційна стаття для батьків «Виявлення і протидія булінгу» Жовтень 2021 Батьки Дехта Т.Я.
6. Бесіда з елементами тренінгу «Твої права та обов’язки» Жовтень 2021 4 клас Дехта Т.Я.
7. Навчальний тренінг «Способи вирішення конфліктів» Листопад 2021 6 клас Черногор О.Л.
8. Семінар з елементами тренінгу «Булінг у школі. Методи боротьби з булінгом» Січень 2022 Педагогічні працівники Кроцюк В.А. Практичний психолог
9. Заняття з елементами тренінгу «Умій сказати –НІ!» Лютий 2022 7 клас Русінчук Л.Г.
Практичний психолог
10. Тренінг «Повага дією» Березень 2022 8 клас Крюковська Т.Ф.
Практичний психолог
11. Виготовлення та розповсюдження профілактичних буклетів «Явище булінгу – руйнація суспільства» Квітень 2022 5-11 класи Практичний психолог Боровикова Л.М.
12. Індивідуальні консультації з батьками щодо профілактики булінгу Протягом року Батьки учнів Практичний психолог

Угода шкільної спільноти

Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області

Директор школи О.Ф.Галко

Президент учнівського самоврядування Є.П.Вовк

Голова Ради школи А.О.Бєляєва

Голова батьківського комітету Ю.О.Сироватка

ВСТУП

Сучасна школа – це щось значно більше, ніж традиційна передача знань. Школа відіграє ключову роль у формуванні активної громадської позиції, адже кожен отримує тут перший досвід суспільного життя та взаємодії з іншими. Концепція нової української школи передбачає не тільки розвиток соціальних та громадянських компетентностей, форм поведінки, необхідних для ефективної співпраці з громадою, але й пропонує поглибити автономію школи та вчителя.

У цьому документі ми декларуємо основні положення УГОДИ шкільної спільноти Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області, відповідно до яких усі учасники освітнього процесу повинні поважати один одного, а всі важливі рішення повинні обговорюватися і прийматися за участі всіх сторін, яких ці рішення стосуються. Крім того, ця Угода вимагає взаємодії усіх зацікавлених сторін – від учнів, вчителів, адміністрації закладу освіти до представників влади та громадскості.


11

Процедура подання заяви про випадок булінгу (цькування) та порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

Процедура подання заяви про випадок булінгу (цькування) та порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

1.Якщо педагог або інший працівник закладу освіти (інший учасник освітнього процесу) став свідком булінгу, вінінформує керівника закладу освіти у письмовій формі незалежно від того, поскаржилась йому жертва булінгу чи ні; або ж аналогічно після отримання звернення дитини.

2.Учасником освітнього процесу (учні, вчителі, батьки) на ім’я керівника освітнього закладу подається заява, де вказуєтьсяінформація щодо джерела її отримання:

·Постраждалий чи свідок булінгу (цькування);

·Підозра про вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками;

·Достовірна інформація від інших осіб.

та часу:

·Як довго триває;

·Одноразовий конфлікт чи відповідні дії носили систематичний характер

3.Відповідно до такої заяви керівник закладу освіти видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.

4.Наказом керівника закладу освіти по школі пишеться наказ про створення Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) за участі педагогічних працівників, психолога та соціального педагога школи, батьків потерпілого та булера, керівника закладу, інших зацікавлених осіб.

5.Розглянувши письмову заяву, керівник закладу освіти скликає засіданнякомісії з розгляду випадків булінгу (цькування) і окреслює подальші дії.

6.Комісія на протязі однієї доби проводить розслідування, з’ясовує всі обставини цькування та приймає відповідне рішення.

7.За умови визнання Комісією результатів розслідування фактом булінгу (цькування), керівник освітньої установи на протязі однієї доби повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальну поліцію), Службу у справах дітей.

8.Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу реєструється в окремому журналі (паперовий вигляд) з оригіналами підписів усіх її членів.

9.У разі не визнання Комісією факту булінгу (цькування) і незгоди з результатами рішення потерпілим (його представником), керівник освітньої установи рекомендує звернутись постраждалому (його представнику) іззаявою доорганів Національної поліції України.

10.За будь-якого рішення Комісії з розгляду питань випадків булінгу (цькування), керівник закладу освіти забезпечує психологічну підтримку усіх учасників відповідного процесу.

2

3

6 4 5

8 8

Кiлькiсть переглядiв: 625

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.