/Files/photogallery/IMG_20201015_131138.jpg /Files/images/2023/20210205_091809.jpg /Files/images/2023/IMG_20201015_131126.jpg /Files/images/2023/20210205_091724.jpg


РЕСУРСНА КІМНАТА

Відповідно до нового інклюзивного законодавства РЕСУРСНА КІМНАТА визначається як

спеціально облаштована кімната ,

що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку учнів з особливими освітніми потребами,

гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження,

надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).

Якщо казати просто, то ресурсна кімната - це спеціально організований простір для розвитку дитини та гармонізації її психоемоційного стану.

Завдання ресурсної кімнати:

  • -розумне використання робочого простору для корекційно-розвиткових занять та психоемоційного розвантаження.

Обов’язками закладів освіти для організації інклюзивного навчання являються:

  • облаштування освітнього середовища (забезпечення доступності)
  • забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками, допоміжними засобами навчання відповідно до потреб здобувачів освіти;
  • облаштування ресурсної кімнати.

Таким чином, можно виділити 3 аспекти використання ресурсної кімнати для дитини з ООП:

  1. 1. надання індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
  2. 2. психологічне розвантаження, соціально-побутове орієнтування, формування навичок самообслуговування;
  3. 3. Доступність та універсальний дизайн.

Організація простору в ресурсній кімнаті передбачає наявність 3х основних зон:

  1. I - Навчально-пізнавальна зона:
  • - робоче місце вчителя;
  • - індивідуальне місце учня;
  • - зона асистента.
  1. ІІ - Ігрова зона:
  • - Сенсорний куток (центр фізичного та/ або психологічного розвантаження);
  • - центр розвитку та творчості.
  • Сенсорний куток в ігровій зоні створюється з метою релаксації і для проведення корекційної роботи психолога. Використання піскотерапії, обладнання для мозочкової стимуляції, обладнання для сенсорної стимуляції дозволяє зняти психоемоційне напруження, розвивати та вдосконалювати сенсорні, вестибулярні і рухові можливості дітей.
  • Куток для творчості слід наповнити мольбертами, наборами для творчості, фарбами, розмальовками, наборами для ліплення, все це слугуватиме чудовим інструментом для розвитку творчого потенціалу, фантазії, уяви, а також розвантаженню нервової системи.
  1. ІІІ - Побутово-практична зона:
  • - осередок для соціально-побутової орієнтації
  • - кухня, їдальня.
  • У цій зоні діти здобувають і засвоюють навички самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватися та інтегруватися у суспільство.

Висновок:

спеціально організований освітній простір у ресурсній кімнаті дає змогу кожній дитині реалізувати своє право на освіту, максимально розкрити освітній і особистісний потенціал та подолати бар’єри соціалізації.

ЗАТВЕРДЖЕНО:

наказ по школі

від___.___________ 20____№____

ПОЛОЖЕННЯ
про ресурсну кімнату Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

№ 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області

І. Загальні положення

1. Це Положення визначає порядок утворення та припинення, основні засади діяльності ресурсноїкімнати Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області. Ресурсна кімната— це спеціально облаштоване приміщення, призначене для проведення групових психолого-педагогічних занять під час організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

2. Для організації процесу навчання учнів з особливими освітніми потребами у закладі, що забезпечує здобуття повної загальної середньої освіти, облаштовуються ресурсні кімнати та медіатеки за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.

3. Положення про ресурснукімнату Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області (далі – ресурсна кімната) роз­роблено відповідно до Конвенції про права осіб з інвалідністю, законів України«Про освіту»,«Про повну загальну середню освіту», інших актів законодавства.

4. Дія цього Положення поши­рюється на ресурсну кімнату, що існує і створена в закла­ді за­гальної середньої освіти.

5. Це Положення визначає за­гальні та спеціальні вимоги до матеріально-технічного осна­щення ресурсної кімнати згідно із санітар­но-гігієнічними правилами та нормами і є обов'язковим для їх організації в закла­ді за­гальної середньої освіти (далі - ЗЗСО) незалежно від типу та форми власності.

ІІ. Призначення ресурсної кімнати:

2.1. Основна мета створення ресурсної кімнати полягає для організації процесу навчання учнів з особливими освітніми потребами у закладі, у забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного, реабілітаційного процесів та реалізації завдань відповідно до постанови Кабміну України від 22 серпня 2018 р. № 617 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів».

2.2. Завданням функціонування ресурсної кімнати є ство­рення спеціально організованого освітнього простору, якийдає змогу дитині з особливими освітніми потребами (далі ООП) реалізувати:

v своє право на освіту;

v максимально розкрити освітній і особистісний потенціал;

v подолати бар’єри соціалізації.

Навчання та перебування у ресурсній кімнаті базується:

v на індивідуальних потребах учня з ООП;

v на меті залучення, або перехід дитини до звичайного класу;

v на усунення факторів, що перешкоджають навчанню у загальноосвітньому класі.

Навчання в ресурсній кімнаті дає можливість:

v займатися з корекційним педагогом та дефектологом, практичним психологом, вчителем лікувальної фізичної культури, іншими фахівцями;

v працювати за власним адаптаційним графіком;

v розвивати життєві навички, вчитися, відпочивати, гратися тощо;

Ресурсна кімната (допоміжна навчальна кімната):

· допомагає ефективно адаптувати дітей з ООП до навчання у регулярних класах школи;

· надає можливість навчання разом з усіма дітьми.

2.3.Перед початком навчаль­ного року проводиться огляд ресурсної кімнати з метою визначення ста­ну готовності її до проведення занять та поновлення, поповнення засобів корекції для осіб з особливими освітніми потребами (відповідно до нозологій).

2.4. Ресурсна кімната - це окремий кабінет, який розміщений у приміщенні ЗЗСО та пристосований для дітей з особливими освітніми потребами, відповідно до вимог законодавства, у тому числі державних санітарних норм і правил та державних будівельних норм(ДБН В.2.2-40:208 «Інклюзивність будівель і споруд»). Кабінет має загальну площу 40-60 та є поліфункціональним— використовуватися по-різному залежно від мети діяльності.

ІІІ. Матеріально-технічне забез­печення ресурсної кімнати

3.1. Комплектація ресурсної кімнати обладнанням здійснюється відповідно до Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються вінклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України 23.04.2018 № 414. (Додаток 1)

3.2. Меблі, технічне обладнання та їх роз­міщення в ресурсній кімнаті мають відповідати санітарно - гігієніч­ним правилам, нормам, Типовому переліку. У Типовому переліку виокремлено:

v меблі

v технічне обладнання

v додаткове обладнання.

3.3. У ресурсній кімнаті можна організувати відповідні функціональні зони, щоб залежно від індивідуальних потреб дитина могла:

ü відпочити;

ü продовжити заняття індивідуально чи в маленькій групі.

3.4. Простір приміщення ресурсної кімнати може бути поділено за допомогою стаціонарної меблевої перегородки на дві зони: навчально-пізнавальну та побутово-практичну. У першій зоні може здійснюватись процес навчання у групах або індивідуально. У другій зоні створюється простір, який виконує функції кухні та їдальні. Тут діти з особливими освітніми потребами під наглядом педагогів або з їхньою допомогою набувають навичок самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватись у соціумі

3.5. Ресурсна кімната може мати такі зони:

v навчальна

v рухова

v ігрова

v діагностична

v соціально-побутова.

Матеріали:

v іграшки з реального життя

v іграшки, які допомагають відреагувати на агресію

v іграшки для творчості, самовираження та ослаблення емоцій дитини

v модульні меблі

v інше за потребою.

3.6. Місця зберігання засобів навчання нумеруються і познача­ються назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної книги.

3.7. Усі матеріальні цінності ресурсної кімнати обліковуються в інвен­тарній книзі встановленого зраз­ка, яка повинна бути прошнуро­вана, пронумерована та скріпле­на печаткою. (Додаток 2).

3.8. Облік та списання мо­рально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників проводиться відповід­но до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.

3.9. Ресурсна кімната повинна відповідати Вимогам пожежної безпе­ки для всіх навчальних при­міщень.

3.10. У ресурсній кімнаті потрібно дотримуватись Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, які затверджені наказом МОН України від 15.08.2016 № 974.

IV. Навчально-методичне забез­печення ресурсної кімнати:

4.1. Навчально-методичне за­безпечення ресурсної кімнати складаєть­ся з навчальних програм, підруч­ників, фахових журналів, навчальних та методичних посібників.

4.2. Розподіл та збереження засобів навчання і навчального обладнання здійснюються згідно з вимогами навчальних програм за розділами.

V. Вимоги до оформлення ресурсної кімнати:

5.1. На вхідних дверях кабі­нету повинен бути відповідний надпис на табличці з назвою: «Ресурсна кімната». Крім того, на вхідних дверях може бути циф­рове позначення, наприклад «2».

5.2.Облаштування ресурсної кімнати здійснюється згідно з наказом МОН України від 23.04.2018 р. № 414.

5.2.1. Організація простору в ресурсній кімнаті відбувається завдяки розділенню його на зони:

ü навчально-пізнавальна;

ü побутово-практична.

5.3.Простір побутово-практичної зониобладнується кухнею та їдальнею. У цій зоні діти здобувають і засвоюють навички самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватися та інтегруватися у суспільство.

5.4. У просторі навчально-пізнавальної зони обладнується:

· робоче місце вчителя,

· індивідуальні місця для навчання (парти),

· місце для групових та індивідуальних занять,

· сенсорний куток,

· ігрова зона.

5.4.1.Робоче місце вчителяобладнується комп’ютерним,мультимедійним і демонстраційним оснащенням, меблями, допоміжними засобами та матеріалами.

5.4.2. Індивідуальні місця учнів–навчальні парти, стільці повинні регулюватись за висотою, висота має бути виставлена індивідуально для кожного учня, щоб запобігти негативному впливу на опорно-руховий апарат дитини. Для дітей з порушеннями в роботі опорно-рухового апарату застосовуєтьсявертикалізатор, що дає можливість учню приймати участь в усіх навчально-виховних процесах класу.

5.4.3.Місце для групових та індивідуальних занятьобладнується меблями спеціального призначення, корекційними засобами навчання і спеціальними тренажерами, а також столом і стільцями для групової роботи.

5.4.4.Сенсорний кутокв ресурсній кімнаті створюється з метою релаксації і для проведення корекційної роботи психолога. Використання піскотерапії, обладнання для мозочкової стимуляції, обладнання для сенсорної стимуляції дозволяє зняти психоемоційне напруження, розвивати та вдосконалювати сенсорні, вестибулярні і рухові можливості дітей.

5.4.5.Ігрова зона– це місцедля творчостіта ігор. Куток для творчості слід наповнити мольбертами, наборами для творчості, фарбами, розмальовками, наборами для ліплення, столом, м’якими пуфами, підлогу можна застелити килимовим покриттям або вкрити м’якимпазлом-килимком, що дозволить гратись наньому.

Підбірдидактичнихтарозвиваючих іграшокдля ресурсної кімнати необхідно здійснювати з урахуванням індивідуальних та особливих освітніх потреб учнів.

Настільні ігри, конструктори, головоломки, мозаїки, шнурівки і соціально-комунікативні іграшки сприятимуть розвитку дрібної та крупної моторики, координації рухів, логічного мислення, пам’яті, уважності і інтелектуальних можливостей учнів. Здобування нових знань, освоєння нових навичок, формування правильних еталонів найкраще діти засвоюють в ігровій формі.

VІ. Керівництво ресурсною кімнатою

6.1. Роботою ресурсної кімнати керує завідувач, якого призначає, наказом по школі, ди­ректор з числа асистентів вчителя або заступника директора з навчально-виховної роботи (відповідно до посадових обов’язків).

6.2. Завідувач ресурсної кімнати несе відповідальність за упорядкування, зберігання й використання навчально-наочних посібників, обладнання, спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами та інших матеріаль­них цінностей.

6.3. До обов'язків завідувача ресурсної кімнати належать:

ü складання перспективного плану оснащення ресурсної кімнати;

ü забезпечення умов для про­ведення занять (моделювання графіка занять; забезпечувати в кімнаті завжди вільна одна з зон);

ü сприяння оновленню та удосконаленню матеріальної бази ресурсної кімнати;

ü щороку подання керівнику навчального закладу пропозицій щодо оснащення засобами навчання та обладнанням;

ü забезпечення дотримання в ресурсній кімнаті правил електричної та пожежної безпеки, чистоти, по­рядку тощо;

ü систематичне ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження, витрати та списан­ня матеріальних цінностей.

6.4. Розмір посадового окла­ду (ставки заробітної плати) за­відувача кабінету загальноосвітніх навчальних за­кладів встановлюється згідно з чинним законодавством.

6.5. Перспективний план ос­нащення ресурсної кімнати засобами на­вчання та спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами складає завідувач за погодженням з директором за­кладу, у разі необхідності (заку­півля і встановлення нового складного обладнання) – з місцевим органом управління освітою, органами держпромнагляду та пожежної охорони.

7.Положення розробляє заступник директора з навчально-виховної роботи (відповідно до посадових обов’язків), обговорюють та схвалюють на засіданні педагогічної ради і затверджують наказом керівника.

Додаток 1

до Положення

про ресурсну кімнату

п.3.1

Обладнання для ресурсної кімнати

(витяг з Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються вінклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України 23.04.2018 № 414, розділ ХІ)

1. Меблі, технічне обладнання 1.1. Меблі: шафа комбінована (1500×800×1664 мм) - 1 шт.; шафа (1000×400×1664 мм) - 2 шт.; пенал кухонний (360×600×210 мм) - 2 шт.; секція кухонна з мийкою (500×600×900 мм) - 1 шт.; секція кухонна нижня (500×600×900 мм) - 2 шт.; секція кухонна верхня (500×32×700 мм) - 3 шт.; стіл для приймання їжі - 2 шт.; стіл учнівський (1200×500×750 мм) - 4 шт.; комплект кухонний (стільниця (1500×600 мм) - 1 шт; робоча панель кухонна 1500×500 мм - 1 шт.); тумба для технічних засобів навчання (600×430×900 мм) - 1 шт.; стільці учнівські - 8 шт.; крісло-груша - 2 шт.
1.2. Технічне обладнання: ноутбук; дошка-екран жорстка, магнітно-маркерна 125×160 см; проектор + інтерактивний сенсорний модуль; акустична система 2.0, деревина (MDF), 2×10 Вт (RMS); Wi-Fi Wireless Router; комплект для монтажу мультимедійного комплексу для КФ - проекторів (на стіну); інтерактивний блок; електрочайник; мікрохвильова піч
1.3. Додаткове обладнання: м'яч-фітбол - 2 шт.; килимок-пазл - 2 шт.; килим для організації ігрової діяльності дітей - 1 шт.; іграшки дитячі, конструктори; комплект терапевтичних м'ячиків; дошки для повзання та катання; батут; обладнання для піскової терапії (стіл для ігор з піском та водою, піддони для піску, дерев'яна пісочниця на ніжках, підсвічення, кінетичний пісок різного кольору, пісок для піскової терапії, дрібні іграшки з різних класифікаційних груп); література; канцтовари тощо. Приміщення ресурсної кімнати може бути поділено за допомогою стаціонарної або мобільної перегородки на дві зони - навчально-пізнавальну та ігрову. У навчально-пізнавальній зоні може здійснюватися процес навчання дітей з особливими освітніми потребами у групах або індивідуально. В ігровій зоні створюється простір, який сприятиме покращенню психоемоційного стану дітей, зниженню у них тривожності, агресії, нервового збудження тощо. * Для оснащення ресурсної кімнати може використовуватись обладнання з усіх розділів цього Типового переліку

Додаток 2

Форма інвентарної книги

Назва предмета Інвентарний номер Коли придбано Кількість і вартість Час і причина списання
1
Кiлькiсть переглядiв: 6135

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.