ЗАТВЕРДЖЕНО:
наказ по школі
від___.___________ 20____№____
ПОЛОЖЕННЯ
про ресурсну кімнату Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
№ 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області
І. Загальні положення
1. Це Положення визначає порядок утворення та припинення, основні засади діяльності ресурсноїкімнати Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області. Ресурсна кімната— це спеціально облаштоване приміщення, призначене для проведення групових психолого-педагогічних занять під час організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
2. Для організації процесу навчання учнів з особливими освітніми потребами у закладі, що забезпечує здобуття повної загальної середньої освіти, облаштовуються ресурсні кімнати та медіатеки за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
3. Положення про ресурснукімнату Марганецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 Марганецької міської ради Дніпропетровської області (далі – ресурсна кімната) розроблено відповідно до Конвенції про права осіб з інвалідністю, законів України«Про освіту»,«Про повну загальну середню освіту», інших актів законодавства.
4. Дія цього Положення поширюється на ресурсну кімнату, що існує і створена в закладі загальної середньої освіти.
5. Це Положення визначає загальні та спеціальні вимоги до матеріально-технічного оснащення ресурсної кімнати згідно із санітарно-гігієнічними правилами та нормами і є обов'язковим для їх організації в закладі загальної середньої освіти (далі - ЗЗСО) незалежно від типу та форми власності.
ІІ. Призначення ресурсної кімнати:
2.1. Основна мета створення ресурсної кімнати полягає для організації процесу навчання учнів з особливими освітніми потребами у закладі, у забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного, реабілітаційного процесів та реалізації завдань відповідно до постанови Кабміну України від 22 серпня 2018 р. № 617 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів».
2.2. Завданням функціонування ресурсної кімнати є створення спеціально організованого освітнього простору, якийдає змогу дитині з особливими освітніми потребами (далі ООП) реалізувати:
v своє право на освіту;
v максимально розкрити освітній і особистісний потенціал;
v подолати бар’єри соціалізації.
Навчання та перебування у ресурсній кімнаті базується:
v на індивідуальних потребах учня з ООП;
v на меті залучення, або перехід дитини до звичайного класу;
v на усунення факторів, що перешкоджають навчанню у загальноосвітньому класі.
Навчання в ресурсній кімнаті дає можливість:
v займатися з корекційним педагогом та дефектологом, практичним психологом, вчителем лікувальної фізичної культури, іншими фахівцями;
v працювати за власним адаптаційним графіком;
v розвивати життєві навички, вчитися, відпочивати, гратися тощо;
Ресурсна кімната (допоміжна навчальна кімната):
· допомагає ефективно адаптувати дітей з ООП до навчання у регулярних класах школи;
· надає можливість навчання разом з усіма дітьми.
2.3.Перед початком навчального року проводиться огляд ресурсної кімнати з метою визначення стану готовності її до проведення занять та поновлення, поповнення засобів корекції для осіб з особливими освітніми потребами (відповідно до нозологій).
2.4. Ресурсна кімната - це окремий кабінет, який розміщений у приміщенні ЗЗСО та пристосований для дітей з особливими освітніми потребами, відповідно до вимог законодавства, у тому числі державних санітарних норм і правил та державних будівельних норм(ДБН В.2.2-40:208 «Інклюзивність будівель і споруд»). Кабінет має загальну площу 40-60 та є поліфункціональним— використовуватися по-різному залежно від мети діяльності.
ІІІ. Матеріально-технічне забезпечення ресурсної кімнати
3.1. Комплектація ресурсної кімнати обладнанням здійснюється відповідно до Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються вінклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України 23.04.2018 № 414. (Додаток 1)
3.2. Меблі, технічне обладнання та їх розміщення в ресурсній кімнаті мають відповідати санітарно - гігієнічним правилам, нормам, Типовому переліку. У Типовому переліку виокремлено:
v меблі
v технічне обладнання
v додаткове обладнання.
3.3. У ресурсній кімнаті можна організувати відповідні функціональні зони, щоб залежно від індивідуальних потреб дитина могла:
ü відпочити;
ü продовжити заняття індивідуально чи в маленькій групі.
3.4. Простір приміщення ресурсної кімнати може бути поділено за допомогою стаціонарної меблевої перегородки на дві зони: навчально-пізнавальну та побутово-практичну. У першій зоні може здійснюватись процес навчання у групах або індивідуально. У другій зоні створюється простір, який виконує функції кухні та їдальні. Тут діти з особливими освітніми потребами під наглядом педагогів або з їхньою допомогою набувають навичок самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватись у соціумі
3.5. Ресурсна кімната може мати такі зони:
v навчальна
v рухова
v ігрова
v діагностична
v соціально-побутова.
Матеріали:
v іграшки з реального життя
v іграшки, які допомагають відреагувати на агресію
v іграшки для творчості, самовираження та ослаблення емоцій дитини
v модульні меблі
v інше за потребою.
3.6. Місця зберігання засобів навчання нумеруються і позначаються назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної книги.
3.7. Усі матеріальні цінності ресурсної кімнати обліковуються в інвентарній книзі встановленого зразка, яка повинна бути прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою. (Додаток 2).
3.8. Облік та списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників проводиться відповідно до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.
3.9. Ресурсна кімната повинна відповідати Вимогам пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень.
5.2.1. Організація простору в ресурсній кімнаті відбувається завдяки розділенню його на зони:
ü навчально-пізнавальна;
ü побутово-практична.
5.3.Простір побутово-практичної зониобладнується кухнею та їдальнею. У цій зоні діти здобувають і засвоюють навички самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватися та інтегруватися у суспільство.
5.4. У просторі навчально-пізнавальної зони обладнується:
· робоче місце вчителя,
· індивідуальні місця для навчання (парти),
· місце для групових та індивідуальних занять,
· сенсорний куток,
· ігрова зона.
5.4.1.Робоче місце вчителяобладнується комп’ютерним,мультимедійним і демонстраційним оснащенням, меблями, допоміжними засобами та матеріалами.
5.4.2. Індивідуальні місця учнів–навчальні парти, стільці повинні регулюватись за висотою, висота має бути виставлена індивідуально для кожного учня, щоб запобігти негативному впливу на опорно-руховий апарат дитини. Для дітей з порушеннями в роботі опорно-рухового апарату застосовуєтьсявертикалізатор, що дає можливість учню приймати участь в усіх навчально-виховних процесах класу.
5.4.3.Місце для групових та індивідуальних занятьобладнується меблями спеціального призначення, корекційними засобами навчання і спеціальними тренажерами, а також столом і стільцями для групової роботи.
5.4.4.Сенсорний кутокв ресурсній кімнаті створюється з метою релаксації і для проведення корекційної роботи психолога. Використання піскотерапії, обладнання для мозочкової стимуляції, обладнання для сенсорної стимуляції дозволяє зняти психоемоційне напруження, розвивати та вдосконалювати сенсорні, вестибулярні і рухові можливості дітей.
5.4.5.Ігрова зона– це місцедля творчостіта ігор. Куток для творчості слід наповнити мольбертами, наборами для творчості, фарбами, розмальовками, наборами для ліплення, столом, м’якими пуфами, підлогу можна застелити килимовим покриттям або вкрити м’якимпазлом-килимком, що дозволить гратись наньому.
Підбірдидактичнихтарозвиваючих іграшокдля ресурсної кімнати необхідно здійснювати з урахуванням індивідуальних та особливих освітніх потреб учнів.
Настільні ігри, конструктори, головоломки, мозаїки, шнурівки і соціально-комунікативні іграшки сприятимуть розвитку дрібної та крупної моторики, координації рухів, логічного мислення, пам’яті, уважності і інтелектуальних можливостей учнів. Здобування нових знань, освоєння нових навичок, формування правильних еталонів найкраще діти засвоюють в ігровій формі.
VІ. Керівництво ресурсною кімнатою
6.1. Роботою ресурсної кімнати керує завідувач, якого призначає, наказом по школі, директор з числа асистентів вчителя або заступника директора з навчально-виховної роботи (відповідно до посадових обов’язків).
6.2. Завідувач ресурсної кімнати несе відповідальність за упорядкування, зберігання й використання навчально-наочних посібників, обладнання, спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами та інших матеріальних цінностей.
6.3. До обов'язків завідувача ресурсної кімнати належать:
ü складання перспективного плану оснащення ресурсної кімнати;
ü забезпечення умов для проведення занять (моделювання графіка занять; забезпечувати в кімнаті завжди вільна одна з зон);
ü сприяння оновленню та удосконаленню матеріальної бази ресурсної кімнати;
ü щороку подання керівнику навчального закладу пропозицій щодо оснащення засобами навчання та обладнанням;
ü забезпечення дотримання в ресурсній кімнаті правил електричної та пожежної безпеки, чистоти, порядку тощо;
ü систематичне ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження, витрати та списання матеріальних цінностей.
6.4. Розмір посадового окладу (ставки заробітної плати) завідувача кабінету загальноосвітніх навчальних закладів встановлюється згідно з чинним законодавством.
6.5. Перспективний план оснащення ресурсної кімнати засобами навчання та спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами складає завідувач за погодженням з директором закладу, у разі необхідності (закупівля і встановлення нового складного обладнання) – з місцевим органом управління освітою, органами держпромнагляду та пожежної охорони.
7.Положення розробляє заступник директора з навчально-виховної роботи (відповідно до посадових обов’язків), обговорюють та схвалюють на засіданні педагогічної ради і затверджують наказом керівника.
Додаток 1
до Положення
про ресурсну кімнату
п.3.1
Обладнання для ресурсної кімнати
(витяг з Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються вінклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України 23.04.2018 № 414, розділ ХІ)
1. Меблі, технічне обладнання | 1.1. Меблі: шафа комбінована (1500×800×1664 мм) - 1 шт.; шафа (1000×400×1664 мм) - 2 шт.; пенал кухонний (360×600×210 мм) - 2 шт.; секція кухонна з мийкою (500×600×900 мм) - 1 шт.; секція кухонна нижня (500×600×900 мм) - 2 шт.; секція кухонна верхня (500×32×700 мм) - 3 шт.; стіл для приймання їжі - 2 шт.; стіл учнівський (1200×500×750 мм) - 4 шт.; комплект кухонний (стільниця (1500×600 мм) - 1 шт; робоча панель кухонна 1500×500 мм - 1 шт.); тумба для технічних засобів навчання (600×430×900 мм) - 1 шт.; стільці учнівські - 8 шт.; крісло-груша - 2 шт. |
1.2. Технічне обладнання: ноутбук; дошка-екран жорстка, магнітно-маркерна 125×160 см; проектор + інтерактивний сенсорний модуль; акустична система 2.0, деревина (MDF), 2×10 Вт (RMS); Wi-Fi Wireless Router; комплект для монтажу мультимедійного комплексу для КФ - проекторів (на стіну); інтерактивний блок; електрочайник; мікрохвильова піч | |
1.3. Додаткове обладнання: м'яч-фітбол - 2 шт.; килимок-пазл - 2 шт.; килим для організації ігрової діяльності дітей - 1 шт.; іграшки дитячі, конструктори; комплект терапевтичних м'ячиків; дошки для повзання та катання; батут; обладнання для піскової терапії (стіл для ігор з піском та водою, піддони для піску, дерев'яна пісочниця на ніжках, підсвічення, кінетичний пісок різного кольору, пісок для піскової терапії, дрібні іграшки з різних класифікаційних груп); література; канцтовари тощо. Приміщення ресурсної кімнати може бути поділено за допомогою стаціонарної або мобільної перегородки на дві зони - навчально-пізнавальну та ігрову. У навчально-пізнавальній зоні може здійснюватися процес навчання дітей з особливими освітніми потребами у групах або індивідуально. В ігровій зоні створюється простір, який сприятиме покращенню психоемоційного стану дітей, зниженню у них тривожності, агресії, нервового збудження тощо. * Для оснащення ресурсної кімнати може використовуватись обладнання з усіх розділів цього Типового переліку |
Додаток 2
Форма інвентарної книги
№ | Назва предмета | Інвентарний номер | Коли придбано | Кількість і вартість | Час і причина списання |
1 |
Березень 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.